Thursday 30 March 2017

IT proff aastal 2017

Ma ei hakka siinkohal kindlasti välja tooma loetelu kõikidest programmeerimiskeeltest või tarkvaradest, mida IT proff valdama peaks, sest esiteks need on ajas muutuvad ja teiseks need pole minu arust näitajad, mis määravad IT profi professionaalsuse. Kolmandaks on tänapäeva kiiresti muutuvas maailmas tegusõna "valdama" niivõrd suhteline, mis muudab oma tähendust peaaegu igapäevaselt. See, et ma mingil ajahetkel valdan ühe tarkvara enamus funktsionaalsusi ei pruugi kehtida enam paari päeva pärast, sest mõni arendaja on vahepeal välja mõelnud mingi uue funktsionaalsuse, millest mul pole veel õrna aimugi.

Vahet pole kas räägime IT profist või mõne teise eriala profist, ühine nimetaja nende kõigi puhul on sotsiaalsed oskused - oskus suhelda, oskus kuulata, oskus nõustada, oskus mõista, oskus arvestada jne. Professionaali eristab tavaspetsialistist just see, et tal tõesti peab olema muuhulgas tugev erialane taust aga seejuures on tal tekkinud ka seosed eri teemade/valdkondade vahel. Ja selliste seoste tekkimisele aitavad suuresti kaasa just sotsiaalsed oskused:

* Kui sa suhtled erineva taustaga inimestega, tekivad uued mõtted/ideed, kuidas edasi liikuda või konkreetset inimest oma oskustega aidata;
* Kui sa oskad kuulata/mõista erineva taustaga inimesi, saad sina ühelt poolt targemaks valdkonnas, mida sa veel ei hooma aga millest arusaamine loob uue seose sinu erialaga ning teisest küljest suudad pakkuda lahendusi, mis tõesti aitavad teisi ja on neile vajalikud.
* Ja on ju teada tuntud tõde, et kui sa suudad kedagi nõustada/koolitada oma erialal, siis see on indikaatoriks, et sul on väga head erialased teadmised. Lisaks aga peab hea nõustaja/koolitaja samaaegselt koolitamisele inimestega ka suhtlema ja neid mõistma/kuulama. 

Oma sotsiaalsete oskuste arendamise läbi ning sellest saadava uue informatsiooni abil, tekivadki uute lahenduste/toodete/protsesside ideed. Ja justnagu selle nädala õppekirjanduses oli välja toodud, siis professionaalseks peetakse pigem inimest, kes on välja töötanud mingi uue meetodi aga samas ka koolitab teisi. Ehk siis kasutab oma sotsiaalseid oskusi selleks, et enda erialast taustsüsteemi täiendada ja teisest küljest selleks, et omalt poolt jälle enda eriaalaseid oskusi teistega jagada. 

Seega üks tänapäevane IT proff peaks omama mõtestatud erialaseid teadmisi, olema avatud erinevale informatsioonile ja suutma seda oma eriala kontekstis rakendada.

No comments:

Post a Comment